Tyskerne har et noget specielt forhold til at blive overvåget, og  frygten er åbenbart voldsom stor når det gælder online overvågning. Forleden kunne man læse på Comon at tyskerne ikke bryder sig om overvågning, og i dette konkrete tilfælde Google Analytics. Det tyske datatilsyn mener ikke Google overholder de tyske krav for databeskyttelse.

Demib tog sagen op og mener at turen også kommer til Danmark og det danske datatilsyn.

Tyskerne har tidligere været en torn i øjet hos Google – i november 2009 var der røre omkring brugen i Tyskland. Jeg vil tro at Tyskland i høj grad var årsagen til at Google lancerede et opt out plugin til brugerne. Nu går kritikken så på at det ikke virker på Opera og Safari, og at IP adresserne slet ikke anonymiseres.

Optput muligheden benyttes ved at brugerne skal tage handling. De skal kende til muligheden og derefter være skarpe nok rent teknisk til at bruge det (hr. og fru Danmark står nok allerede af ved ordet opt-out…). Hvad der ikke nævnes nogle steder er at man som hjemmesideejer selv har en mulighed for at anonymisere IP adressen. Der skal blot tilføjes en linie til grundkoden, og så registreres IP adressen ikke.  Det påvirker dine geografiske data, og et par andre småting, men langt de vigtigste data bibeholdes.

Hvad vil brugerne få uden analytics?

Midt i denne debat med grimme ord som “overvågning”, “datatilsyn”, “datasikkerhed” og “IP adresse” kom jeg til at tænke på hvad det vil betyde hvis Google Analytics forbydes i Danmark.

Det vil svare til at give samtlige medarbejdere i fysiske butikker bind for øjnene og ørepropper i ørerne. De må ikke se hvor mange der kommer ind i deres butik, de må ikke se hvilke varer de stopper og ved og rører ved. De må kun lige stå ved kassen og registrere at der var et salg. Men de må absolut ikke spørge dem hvor de har hørt om butikken fra.

Hvor mange webshops ville egentlig få et nyt system? Jeg tror langt de færreste ville investere 5-10.000 kr månedligt på et betalt system. Så alternativet er andre gratis systemer, som måske også ville få samme kniv af datatilsynet.

Resultatet af et manglende statistik system vil på kort sigt ikke være så stort. Men på sigt vil det betyde højere priser for kunderne, for uden Analytics, hvordan kan du så vide hvordan du sælger mere, hvordan du bruger dine marketingkroner bedst muligt og hvordan du optimerer din AdWords? Du kommer til at betale mere for al markedsføringen som følge af manglende effektmåling. Og det koster på sigt. Måske dine kunder slipper for prisstigningen, men så betyder det på sigt at flere shops må lukke ned.

Personligt frygter jeg ikke for mit job, for mit job er at analysere på baggrund af webanalyse data. Om systemet hedder Google Analytics, Sitecatalyst, Webtrends eller Netminers er som sådan ligemeget. Men jeg vil i høj grad savne systemet, for det ER fantastisk effektivt at analysere i. De mange funktioner er super fede til at dykke ned lynhurtigt, specielt segmenteringsmulighederne og gør det let at finde problemerne. Jeg skrev ikke Analyticsbogen fordi flest bruger Google Analytics, men fordi jeg synes det er det bedste system.

Jeg undrer mig en smule over at ingen danske medier nævner bekymringen for Gemius. For faktisk er dette benytte på rigtig mange (store) sites, og samtidig er 100.000 danskere med i et panel, hvor AL adfærd registreres, uanset om der er værktøj implementeret eller ej. Et polsk firma der har adgang til al denne data, uhadada. Selvfølgelig er der ikke noget at være nervøs for, data ejes ikke af Gemius, men hvorfor kun gå efter Google Analytics?

Jeg tror dog ikke at det kommer så langt i Danmark. Hvis Danmark hopper med på vognen, så vil andre lande også gå den vej (da Tyskland er noget unik ift. denne bekymring), og så kommer der en skarpere løsning fra Google mht. IP-adresse registreringen.

Så frygt ikke, og skulle der ske noget i den retning, så vender du bare her tilbage, så har jeg forslag til alternative løsninger :-)

Hvad tænker du selv om hele denne debat og mulige forbud i Danmark?

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 6.0/6 (1 vote cast)
Kommer tyskerne til at koste os Google Analytics?, 6.0 out of 6 based on 1 rating