Har Google instant Preview ødelagt mine Google Analytics data?

Der sker rigtig meget med søgeresultaterne på Google for tiden, og nu er det på tide at se på konsekvenserne for din statistik – det vigtigste overhovedet ;-)

I dag er fokus på Google Instant Preview, for det HAR faktisk påvirket dine data.

Hvad er Google Instant preview?

Før vi går videre skal du vide hvad det hele drejer sig om. Google Instant Preview er Googles nye mulighed for at se sitet i søgeresultatet uden at brugeren behøver klikke sig derover. Ved siden af resultatet er der et forstørrelsesglas, og klikker du her kommer der er screenshot at siden frem.

Instant preview registreres

Den nye funktion er lavet på en teknisk måde, så der rent faktisk eksekveres javascript. På dansk betyder det at det betyder at din Google Analytics kode også bliver aktiveret, og der derfor registreres et besøg og sidevisning. Sikke noget #”¤%#”#. For så får vi en masse besøg, der ikke er besøg, og som står som bounces, men som slet ikke har set sitet ordentligt.

I går gik det derfor løs med blogindlæg om hvordan man løser problemet, og specielt blogindlægget fra Webshare er interessant.

Google Analytics har løst problemet

Inden du går i panik og selv roder dig ud i koder, så kan jeg glæde alle med at Google Analytics selv skyndte sig at løse problemet, som du kan læse om i deres blogindlæg. De sørger nu for fremover IKKE at spore instant preview “besøg”. En vigtig bemærkning er at de kun har løst det fremadrettet, og ikke har fjernet de besøg der allerede er registreret.

Hvad betyder det samlet set

Samlet set har Google Instant Preview betydet at du har en række besøg til og med i dag, som egentlig ikke er besøg. Fremadrettet vil du ikke få flere, hvilket dog også betyder at du så ikke kan måle hvor mange der stikker hovedet ind på sitet via preview (det kommer der nok en løsning på også).

I mine øjne er problemet ikke særlig stort. En analyse jeg har foretaget viser at det ca er 1 ud af 1500 besøg, der er fra Google. Analysen er ikke videnskabelig og 100% skudsikker, men jeg har kigget på en række større danske sites.

Du kan undersøge hvor stor påvirkning du selv har haft ved at gå til menupunktet “Besøgende >>Netværksegenskaber >>Tjenesteudbydere”. Her laver du en søgning på Google og ser “Google Inc” som tjenesteudbyder. Det er disse besøg det drejer sig om. Hvis du vil filtrere de data fra kan du gøre det med et avanceret segment (der er en mere udførlig beskrivelse i indlægget fra Webshare).

Så lidt en storm i et glas vand, som nu har lagt sig. Men det er altid spændende at få styr på Googles nye ideer og tiltag. For hvis din måling ikke følger med, så er dine data jo ikke korrekte :-)

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)