Alt om webanalyse & tracking
23
november

Har Google instant Preview ødelagt mine Google Analytics data?

Der sker rigtig meget med søgeresultaterne på Google for tiden, og nu er det på tide at se på konsekvenserne for din statistik – det vigtigste overhovedet ;-)

I dag er fokus på Google Instant Preview, for det HAR faktisk påvirket dine data.

Hvad er Google Instant preview?

Før vi går videre skal du vide hvad det hele drejer sig om. Google Instant Preview er Googles nye mulighed for at se sitet i søgeresultatet uden at brugeren behøver klikke sig derover. Ved siden af resultatet er der et forstørrelsesglas, og klikker du her kommer der er screenshot at siden frem.

Instant preview registreres

Den nye funktion er lavet på en teknisk måde, så der rent faktisk eksekveres javascript. På dansk betyder det at det betyder at din Google Analytics kode også bliver aktiveret, og der derfor registreres et besøg og sidevisning. Sikke noget #”¤%#”#. For så får vi en masse besøg, der ikke er besøg, og som står som bounces, men som slet ikke har set sitet ordentligt.

I går gik det derfor løs med blogindlæg om hvordan man løser problemet, og specielt blogindlægget fra Webshare er interessant.

Google Analytics har løst problemet

Inden du går i panik og selv roder dig ud i koder, så kan jeg glæde alle med at Google Analytics selv skyndte sig at løse problemet, som du kan læse om i deres blogindlæg. De sørger nu for fremover IKKE at spore instant preview “besøg”. En vigtig bemærkning er at de kun har løst det fremadrettet, og ikke har fjernet de besøg der allerede er registreret.

Hvad betyder det samlet set

Samlet set har Google Instant Preview betydet at du har en række besøg til og med i dag, som egentlig ikke er besøg. Fremadrettet vil du ikke få flere, hvilket dog også betyder at du så ikke kan måle hvor mange der stikker hovedet ind på sitet via preview (det kommer der nok en løsning på også).

I mine øjne er problemet ikke særlig stort. En analyse jeg har foretaget viser at det ca er 1 ud af 1500 besøg, der er fra Google. Analysen er ikke videnskabelig og 100% skudsikker, men jeg har kigget på en række større danske sites.

Du kan undersøge hvor stor påvirkning du selv har haft ved at gå til menupunktet “Besøgende >>Netværksegenskaber >>Tjenesteudbydere”. Her laver du en søgning på Google og ser “Google Inc” som tjenesteudbyder. Det er disse besøg det drejer sig om. Hvis du vil filtrere de data fra kan du gøre det med et avanceret segment (der er en mere udførlig beskrivelse i indlægget fra Webshare).

Så lidt en storm i et glas vand, som nu har lagt sig. Men det er altid spændende at få styr på Googles nye ideer og tiltag. For hvis din måling ikke følger med, så er dine data jo ikke korrekte :-)

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)

Har du også overvejet at læse følgende spændende blogindlæg?:

  1. Google Analytics premium og live statistik Igen kom der store nyheder fra Google Analytics, denne gang...

Category : Google Analytics

Trackbacks & Pingbacks


Comments

Mikael Rieck november 23, 2010

Interessant test Jacob. Mit gæt havde også været, at det ikke har den store betydning og personligt kan jeg ikke helt se ideen med den funktion. men super at du har tal til at bakke det op.

/Mikael

Jacob Kildebogaard november 23, 2010

Når man er på twitter og følger med hele tiden, så er det jo en “gammel” nyhed med preview, men for “almindelige” dødelige, så er det formentlig en brøkdel, der overhovedet har opdaget det lille forstørrelsesglas.

Så det er egentlig ikke den store overraskelse at det ikke er nået at blive brugt mere. Det positive i sagen er faktisk så hurtig Google Analytics har reageret. Det tog noget længere tid at få tilføjet Bing som søgemaskine… Det kan man jo så tænke over ;-)

Kasper Bergholt november 23, 2010

Du skriver, at det ca. er 1 ud af 1500 besøg, der kommer fra Google. Mener du, at breakdownet på din søgetrafik er 1:1500 hvor 1 er previews og 1500 er serp clicktrhoughs? Eller hvordan skal sætningen forstås?

Jeg synes fortsat, at det er noget biks med det her preview, for selv om visningerne ikke registreres, fordi resultaterne er cachede, er der jo mennesker, har har set siden — eller i hvert fald dele af siden. Og det kan da godt påvirke diverse konverterinsgmetrikker fremadrettet, skulle jeg mene.

Alt godt,

Kasper

Kasper Bergholt november 23, 2010

Nå ja — ved vi, frasorteringen gælder vel så kun Google Analytics og ikke andre statistikværktøjer? Eller?

Jacob Kildebogaard november 25, 2010

@Kasper: Godt at høre fra dig :) Og gode spørgsmål.

1 ud af 1500 besøg er samlet set. Dvs. når der har været 1500 besøg uanset hvorfra, så er 1 fra preview. Det ville give god mening kun at kigge på organisk trafik, men det viser ikke helt omfanget af problemet så…

Og ja, det er noget rod. Et besøg er ikke længere et besøg og et pageview kan have mange niveauer. Sådan er fremtiden, så vi må tilpasse os :)

Ovenstående er kun i Google Analytics. Det er muligt at frasortere det i SiteCatalyst også ved selv at lave en teknisk løsning, men jeg har ikke hørt at Adobe selv har sørget for det (endnu).

Malene Kirstine Olesen november 25, 2010

Meget interessant indlæg og nemt at forstå for en som mig, som langtfra er Analytics-nørd :-) . Har læst om Instant Preview, men slet ikke tænkt over, at der kunne være et problem i forhold til Analytics. Det kunne være mægtig smart at være i stand til at måle på både CTR og Instant Preview’s. Men som du selv nævner, så finder Google nok en løsning på dette også på et tidspunkt.
Mvh. Malene Kirstine Olesen

Søren Sieg Jensen november 25, 2010

Hej Jacob,

Mange tak for et super blog indlæg, som gjorde mig opmærksom på, at google preview blev talt som besøgende på vores statstik service LiveCounter.dk.

Jeg har ændret vores service så previews ikke længere bliver talt som besøg.

Mvh.
Søren Sieg Jensen
LiveCounter.dk

René Madsen november 26, 2010

Hej Jacob

Jeg kan se du har fundet den i dine analytics data nu, som jeg nævnte for dig da vi talte sammen om netop Google instant crawleren, så kommer den fra bla. følgende IP adresser, 66.249.82.129, 66.249.82.65,74.125.16.66 mf.

Det er altid vigtigt at gå skridtet videre i sin webanalyse, når der opstår mange nye besøg på ens website, her er man nødsaget til at identificere, hvem der egentligt står bag, er der tale om spidere eller andre former for uautoriserede elementer, der kommer ind og umiddelbart bouncer igen fra websiden og derved skaber fejlagtige analysedata.

Ved at se på serverlogs og kombinere det med Google analytics eller et andet analyse program, kan man finde ud af hvem der står bag besøget, og udelukke der er tale om et reelt besøg.

Da jeg opdagede den for ca. en måneds tid siden, kontaktede jeg andre kolleger i branchen for at høre om de også havde set denne type besøg fra Google, ingen havde set den på det tidspunkt, hvilket gjorde jeg testede det af og fandt ud af den kom fra Googles forstørrelsesglas og derved fra bla. de nævnte IP adresser, som tilhører Google, men som ikke er nogle af de sædvanlige Google bots.

Kasper Bergholt november 26, 2010

Kære René!

Gi’r du ikke et praj på Twitter / jeres blog, hvis I støder ind i lignende uforklaringer abnomalier i fremtiden?

Alt godt & go’ weekend!

Kasper

René Madsen december 1, 2010

Hej Kasper

Normalt plejer vi at skrive om iagttagelser i forbindelse med søgemaskiner og brugeradfærd på vores blog, men i dette tilfælde var jeg i første omgang interesseret i hvad der reelt lå bag, jeg talte med bla. Jacob – og Steen fra IIH Nordic om de havde set den pågældende identifikationsstreng i deres Analytics data, hvilket de ikke havde bemærket.

Vi havde fundet ud af der var tale om Google Instant, og det kom som en søgning fra USA, samt det var ved klik på forstørrelsesglasset at registreringen i Analytics fandt sted, men vi undrede os over at Google ikke selv filtrerede dette fra, da Analytics ville give brugerne forkerte data og specielt bounce raten ville blive påvirket.

Det, der trickede i starten var at Google ikke brugte en normal identifikationsstreng til deres webcrawler, men en anden type, der virkede som en almindelig bruger.

En standard Google crawler viser sig således i logfiler.:

2010-10-15, 21:44:04 — — 66.249.65.103 – index.php — Mozilla/5.0 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html)

Hvorimod Google Instant spideren kommer med følgende streng.:

2010-11-12, 15:16:42 — — 66.249.82.129 – index.php — Mozilla/5.0 (en-us) AppleWebKit/525.13 (KHTML, like Gecko; Google Web Preview) Version/3.1 Safari/525.13

Kasper december 1, 2010

Hej Rene!

Jeg må fluks have tilføjet jeres blog til min rss-reader. Guldkorn hele vejen igennem!

Tak for forklaringerne og crawler-koderne.

Alt godt,

Kasper

Mark december 5, 2010

Interessant indlæg, men jeg kan ikke helt se hvorfor Google Preview skulle være et problem. Er det ikke lige meget om man får et reelt besøg eller et preview? I begge tilfælde er der blevet vist interesse i ens side; er det ikke det vigtigste?

Kasper Bergholt december 5, 2010

@Mark — du har grundlæggende ret.

Problemet er, at det giver forskydninger i statistikken og potentielt kan forvrænge KPI (Key Performance Indicators).

Det kunne fx være antal sidevisninger inden køb.

Hvis man er resultatlønnet kan den slags småændringer hurtigt lede til store frustrationer.

Alt godt,

Kasper

Jacob Kildebogaard december 12, 2010

@Malene: Tak for de pæne ord, godt at høre du fik noget ud af indlægget.

@Søren: Cool :) Det bliver jeres brugere glade for.

@Rene: Det er altid vigtigt at få evt. fejlkilder væk. Desværre var de ca 1:1500 så få, at det ikke ligefrem springer i øjnene. Men hver gang Google laver nye narrestreger, så ved jeg efterhånden at der skal tjekkes op. Den nye billedsøgning påvirker fx også sporingen…

@Mark: I mine øjne er der meget stor forskel. De ser sitet MEGET småt, og har ikke mulighed for at klikke direkte videre til en underside. I mine øjne er de ikke i gang med et besøg, men jeg vil nærmere sige at brugeren er et sted mellem søgningen og et besøg. Sådan halvt… Det er selvfølgelig interessant hvor mange der rent faktisk lurer på ens site på den måde, da man bør overveje at lave siderne der ses lettere at se i lille udgave, hvis det står for meget trafik. Men det må man spore på en anden måde nu :-)

Skriv en kommentar

close
Facebook IconYouTube IconTwitter IconBesøg vores Google+ side