Det hedder Web Analytics, ikke Website Analytics!

Jeg har inviteret Rune Varnaa ombord til et gæste blogindlæg om Traceworks. Nej, jeg får ikke procenter, men jeg er født nysgerrig. Jeg fik præsenteret Traceworks for nogle år siden, og er interesseret i hvad de egentlig kan hjælpe mig og andre med. Så er du lige så nysgerrig som jeg, så læs med engang.

Dagens gæsteblogger – Rune Varnaa

Mit navn er Rune Varnaa og jeg har de sidste 6 år, i min tid hos Omniture, Instadia og Creuna, dyrket webanalyse i stor stil. I dag arbejder jeg med en anden type system, som jeg tror er en rigtig vigtig tilføjelse til marketingafdelingens værktøjskasse. Efter jeg havde talt lidt med Jacob om det, spurgte han om jeg ikke kunne give en kort introduktion her på bloggen… so here goes.

Pre-site analyse

Trods udviklingen i både gratis og betalte Web Analytics-løsninger, så må vi jo nok konstatere at der er ét punkt hvor Web Analytics ikke har rykket sig særligt meget. Vi er stadig utroligt fokuseret på websitet!

Forstå mig ret, websitet er vigtigt, specielt hvis du sælger noget på det, men hvis vi ser på hele forbrugerens rejse mod et køb, eller en sign up, eller brug af selvbetjeningsservicen, så er websitet jo kun en del af denne rejse. Efter at have arbejdet en række år med Web Analyticssiden, besluttede jeg selv sidste år at jeg gerne ville have lidt mere erfaring med den del af ”rejsen” der ligger før websitet. Det var her jeg fandt virksomheden Traceworks og deres system, Headlight.

Traceworks Headlight

Headlight er det man kalder en Campaign Management Platform, hvilket jo ikke siger så meget, så lad mig uddybe lidt:

Headlight er et system hvor du som marketingansvarlig kan:

  • adserve og styre (altså ændre kreativer, eller regler for visning) bannerannoncer
  • måle dine andre onlinekanaler (SEM, Email, Affiliates og andre typer links) og sikre at konverteringer bliver tilskrevet korrekt på tværs af kanalerne (såkaldt attribution management)
  • få et samlet overblik over hvordan disse kanaler performer ift. impressions, klik, CTR, omkostning, bounce rate, conversions osv.
  • analysere og rapportere lige så tosset du vil på den data du samler i systemet.
  • Optimere dine annoncer med det samme du ser hvad performer bedst

Nu tænker du måske; ”jamen, de ting har jeg da styr på. Mediebureauet laver noget af det og jeg bruger Google Analytics til at lave resten”. Faktisk har rigtigt mange virksomheder den opstilling, men tænker man lidt over det, kan man jo godt fristes til at spørge hvorfor?

  • Hvorfor har du ikke selv fuld adgang til din annonceringsdata, så du kan tilgå den når du har behov for det og inddrage det i din analyse af hvordan du klarer dig på internettet?
  • Og nu vi er ved det, hvorfor har du ikke ejerskab over dit annonceringssystem, så det er dig der ejer data og du kan opsætte eller  ændre på din annoncer på samme måde som bureauet kan (eller endda arbejde med flere bureauer på samme system)?

I min erfaring er det primære behov for de fleste virksomher, når det kommer til webanalyse, egentligt at besvare spørgsmålene; hvor får jeg den bedste trafik til mit website og hvordan får jeg mere?

God trafik og mere af det

Skal du give et fyldestgørende svar disse to spørgsmål, så kræver det at du har data omkring antal eksponeringer, omkostning og CTR udover din data om hvad der sker på websitet og det er præcis det du kan bruge en Campaign Management Platform til.

Grunden til at disse to spørgsmål er så relevante, er fordi det er de to der er lettest at tage handling ud fra (indrøm det nu bare, det er en kamp at få lov til at ændre på websitet også selvom du kan påvise at step 2 på produktvisningssiderne har en høj drop off rate… men det er relativt let at droppe de annoncer der har for høj bounce rate eller CPA).

Lad mig prøve at give et let overskueligt (og dermed meget forenklet) overblik (klik på billedet for at se det i større udgave):

Campaign Management Platforms, som Headlight, er ikke for alle og enhver (det er f.eks. over kill for webanalytiker.dk). Jeg tror dog, at mange vil kunne drage fordel af at tage kontrol og ejerskab over deres annoncedata. Det hedder jo webanalyse og ikke websiteanalyse.

Det er ofte her du finder de lettest tilgængelige muligheder for at optimere din marketingindsats, og ved selv at eje din campaign management platform kan du lave din optimering direkte uden at skulle involvere IT, eller bureauerne. Sidst, men ikke mindst, så bør du da eje og bruge din data – det er jo en af fordelene ved online kanalen – og jeg tror oprigtigt at dette er det naturlige næste skridt for mange virksomheder.

Mange tak til Rune for hans indspark og for at gøre os alle klogere. Fyr løs med spørgsmål i kommentarerne, jeg er sikker på Rune gladeligt svarer :-)

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)
Tags: