Spor ikke brugernes identitet

Webanalyse er ikke let, og det må selv store medier erkende.

Google Analytics retningslinier er ganske klare: Man må IKKE spore noget, som kan identificere brugeren personligt. Det må altså ikke være muligt at kunne kæde en given adfærd sammen med en unik person.

Og hvorfor så nævne dette? Jeg har tidligere bemærket at der i links fra nyhedsbreve indgår mailadressen i sitets Google Analytics kampagnesporing (som content – utm_content). Men seneste opdagelse viser at der er langt igen for webanalyse, ikke blot i Danmark, men i store dele af verden. For det sidste nyhedsbrev jeg så hvor mailadressen indgik i URL´en og kampagnesporingen, var fra Businessweek.com.

Google Analytics retningslinier

Når man opretter en Google Analytics konto accepterer man bl.a. følgende:

7. PRIVACY . You will not (and will not allow any third party to) use the Service to track or collect personally identifiable information of Internet users, nor will You (or will You allow any third party to) associate any data gathered from Your website(s) (or such third parties’ website(s)) with any personally identifying information from any source as part of Your use (or such third parties’ use) of the Service. …

Der står altså helt tydeligt: Du må ikke kunne identificere brugeren personligt.

Businessweek.com sporing

Det lidt sjove er at der faktisk ikke længere er Google Analytics på Businessweek.com. De har rodet sitet godt ind i diverse andre værktøjer, men GA ser ud til at være fjernet. Det betyder ikke at email-adressen ikke kan spores, for det er blot at lave et filter ud fra hvilken email entrypage URL indeholder.

Indlægget kom ikke kun pga. denne ene case, men er også påvirket af at et unavngivent større dansk firma, som KUN beskæftiger sig med email-udsendelse som default (altså vis man klikker kampagnesporing til) sætter content=email. Da jeg påpegede det var der tilmed uvilje mod at gøre noget som helst ved sagen.

Der er langt igen…

Forståelsen for webanalyse har langt igen. Men jeg troede faktisk i højest grad det var omkring vigtigheden af korrekt og avanceret implementering, validiteten af implementeringen, analysen og brugen af resultaterne. Men nej, det gælder tilsyneladende også den lettere lemfældige måde at omgås de retningslinier der er stukket ud.

Så moralen er: Udsender du nyhedsbreve, så sørg lige for IKKE at spore brugerens email, når de kommer ind på sitet.

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 2.6/6 (4 votes cast)
Selv store medier fejler, 2.6 out of 6 based on 4 ratings