Hvorfor er Google Adwords så svært?

Det er utroligt at virksomheder ikke forstår at tænke sig lidt om. Og det koster dem penge. Rigtig mange penge. Så følg dette dagligdagseksempel og lær at undgå i det mindste den ene klassiske fejl.

I toget hjem tænkte jeg at jeg ville finde en god case til et foredrag jeg skal holde. Jeg søgte en gang, klikkede på det første link overhovedet og fik nærmest smidt denne gode case i hovedet. Og den deler jeg nu med jer alle…

Sæt jer i brugerens sted

Jeg er en helt normal hankøn, og har brug for at barbere mig. Jeg søger derfor på “Barberskum til mænd”. Yes sir, det vil jeg gerne købe online.

Den første annonce ser interessant ud, Hudplejeserier til MÆND. Yeps, det er mig, hankøn. Jeg klikker.

Og hvor er mit barberskum? De to produkter på siden er “Taskeduft + refill” samt “Dine læber stråler som sommer”. He, ikke lige det jeg tænkte jeg manglede til min barbering.

Optimer din Adwords kampagne

Her er oplagt gode muligheder for at optimere kampagnen. For jeg så godt en række andre annoncer, som jeg farer tilbage og trykker på. For jeg er en doven bruger. Ligesom 99% andre. Hvorfor spilde min tid på at lede efter produktet, når den næste annonce serverer det for mig?

Første pointe i min lille case er at din landingpage til din adwords altid bør være relevant for de søgeord, du ønsker den dukker frem på. Brugere er dovne, og mulighederne står i kø.

Sæt dig i brugerne sted

En af de billigste test du kan udføre koster omkring 5-10 kr., og tager dig 5-10 minutter: Prøv at lege en potentiel kunde. Sæt dig i brugerens sted. Du ved hvad produkter i har på hjemmesiden. Gå til Google og søg på noget som lyder normalt (dvs. er du vvs-mand, så søg ikke på armatur eller balufix, men på “Dims til at lukke for vandet” eller “vandhane”). Overvej gennem hele forløbet hvordan dit site optræder.

Først – på Google:

  • Er annoncen placeret fornuftigt?
  • Virker din tekst mere interessant end konkurrenternes?
  • Matcher teksten din søgning?

Derefter på sitet:

  • Er landingpagen relevant, er den vare du søgte efter til stede på siden?
  • Er siden overskuelig? Præsenterer du fx en af dine bedst sælgende vandhaner, men med mulighed for let at se hele sortimentet?
  • Kan den vare du søgte efter blive købt med forholdsvis få klik?

Og hov, det er jo ikke webanalyse?

Brug webanalyse hvis du ikke kan bruge hovedet

Nej, ovenstående er ikke webanalyse, men hvordan du bør tænke. Og testen ved at sætte sig i brugerens sted er noget meget få gør. På trods af at det tog mig 1 forsøg. 1!!! Og jeg fandt aldrig noget barberskum på siden…

Og her kommer dagens vigtigste pointe: Hvis du ikke tænker når du laver annoncer, når du laver landingpages, eller ikke laver en lille test selv, så red dig selv ved at bruge din webanalyse.

Hvis Yves-Rocher havde brugt deres webanalyse havde de set problemet selv. Men ok, det er en gammel imigrering fra Websidestory til Omniture, så det tyder ikke på den store brug.

Se pengene fosse ud og spar dem ved hjælp af din webanalyse:

  • Evaluer din adwords: Søgefrasen “barberskum til mænd” har formentlig ganske høj bounce rate (mit bud er 70-80% og det er lavt sat)
  • Evaluer dine startsider: Siden “Gaveidéer – Fødselsdagsgave Eksamensgave” (!?!) har formentlig ganske høj bounce rate (mit bud stadig omkring de 70-80%). Når du kan se at en side har høj bounce, så gør dig selv den tjeneste og segmenter hvor brugerne kom fra
  • Undgå helt at skulle dykke ned i data – sæt en alert op. I flere af værktøjerne kan man i dag sætte alerts op. Lav fx en alert der siger at hvis en side står for mere end 5% af entries og har en bounce rate på over 50%, så vil du have en mail. Eller endnu mere specifikt, når en kampagne eller et søgeord i din Adwords har en bounce rate på over 50%. Vupti. Google Analytics har desværre ikke alerts – endnu.

Der er flere gode guidelines, der er flere måder at analysere på og der er desværre rigtig mange flere af disse cases. Men prøv selv at sætte dig i brugerens sted, og tjek din webanalyse – så sparer du måske 5% af dit adwords budget uden at miste konverteringer.

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 5.0/6 (5 votes cast)
Sæt dig nu i brugernes sted ved Google Adwords, 5.0 out of 6 based on 5 ratings